תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

זכאות לאזרחות אוסטרית – מה חשוב לדעת?

תיקון לחוק שנכנס לתוקף בספטמבר 2020 והרחבות שנוספו מכוח החקיקה, הופכים את האפשרות לקבלת אזרחות אוסטרית לנגישה יותר מבעבר, לצאצאי יוצאי אוסטריה • עו"ד ערן וגנר מסביר על התהליך

אזרחות אוסטרית עם משרד עו''ד ערן וגנר / צילום: באדיבות עו''ד ערן וגנר
אזרחות אוסטרית עם משרד עו''ד ערן וגנר / צילום: באדיבות עו''ד ערן וגנר

הכתבה מטעם עו"ד ערן וגנר

לאחר שחלון ההזדמנויות להוציא אזרחות פורטוגלית כמעט ונסגר, ישראלים רבים מחפשים אלטרנטיבות אחרות להשגת הדרכון האירופאי המבוקש. מה שלא רבים יודעים הוא - שעשרות אלפי ישראלים יכולים להשיג את הדרכון המיוחל באחת המדינות המתקדמות ביותר באירופה - אוסטריה. תיקון לחוק שנכנס לתוקף בספטמבר 2020 וההרחבות הנוספות שנכנסו מכוח החקיקה הופכים את האפשרות לקבלת אזרחות אוסטרית לנגישה יותר מבעבר, לצאצאי יוצאי אוסטריה.

חוקי אזרחות מושפעים מאוד מהמצב הפוליטי בכל מדינה ומהאג'נדה שהממשלה השלטת מעוניינת לקדם. לכן יש לקחת בחשבון שהממשלה האוסטרית יכולה ליזום שינויים נוספים אבל בכיוון ההפוך, שעלולים יהיו להצר או לסגור גם את הדלת הזאת. על כן חשוב להיות מודעים לכל המידע בנושא ולפעול נכון. עו"ד ונוטריון ערן וגנר ומשרדו המתמחים בהסדרת אזרחות אוסטרית לישראלים, ריכז את הדברים החשובים ביותר שיש לדעת בהיבט זה:

אפשרות להתאזרח באוסטריה - מה השתנה בתנאי הזכאות?
לאורך השנים ישראלים היו זכאים לקבל אזרחות אוסטרית בזכות הקירבה המשפחתית למי שמעולם לא איבד את אזרחותו במדינה זו. כך שמי שהיו לו סבים או הורים שהינם אזרחי אוסטריה, יכול היה להוציא די בקלות את האזרחות. אלא שעל מנת לתקן את העוול שנעשה ליהודים במהלך שנות השלטון של הצורר הנאצי, נכנס לתוקף תיקון לחוק בספטמבר 2020. כך שכעת עשרות אלפי ישראליים יכולים לראות את עצמם תוך זמן קצר בעלי דרכון אוסטרי.

עו''ד ערן וגנר / צילום: באדיבות עו''ד ערן וגנר
 עו''ד ערן וגנר / צילום: באדיבות עו''ד ערן וגנר

אלו השינויים המשמעותיים מבחינת תנאי הזכאות:
- לא רק צאצאים לאזרחים אוסטריים הם כעת בעלי זכאות לאזרחות אוסטרית אלא גם צאצאים לתושבי קבע באוסטריה שעזבו אותה בין השנים 1933 ל-1955.
- צאצאים לתושבים אוסטריים שגורשו מאוסטריה ונספו (למשל, הבן נולד בישראל, אימו נולדה באוסטריה ועזבה בשנת 1932, הסבתא עליה מבוססת הבקשה - התגוררה באוסטריה וגורשה ממנה ב-1941 ולאחר מכן נספתה).
- צאצאים של יהודים שהיו במחנות עבודה באוסטריה בזמן המלחמה ובלבד ששהו תקופה ממושכת במחנות הריכוז ו/או במחנות העקורים באוסטריה או התגוררו באוסטריה לאחר מלחמת העולם השנייה ועזבו את אוסטריה עד שנת 1955.
- גם צאצאים של נשים שעונות על התנאים שלעיל יכולים להגיש בקשה לאזרחות. בעבר למעט חריגים, הזכאות ניתנה רק על סמך צאצאות להורה ממין זכר.
- כיום ניתן לקבל אזרחות אוסטרית גם אם מחזיקים באזרחות נוספת מלבד ישראלית.

כפי שניתן לראות, הרחבת מעגל הזכאים הינה משמעותית ביותר ופותחת פתח לעשרות אלפי ישראלים.

מה בעצם מקנה לכם אזרחות אוסטרית?
האזרחות הישראלית שלנו היא מבורכת, זו מדינת היהודים, מקום בו תמיד נהיה רצויים. יחד עם זאת, האזרחות הזאת עשויה להגביל אותנו במקרים רבים מאחר ואנחנו יכולים להתנייד בעולם רק בתור תיירים באמצעותה. קשה מאוד גם להוציא ויזה לכל המדינות ומספר האפשרויות עבורנו מאוד מצומצם. לא כך הדבר עבור מי שמצליח להוציא אזרחות אוסטרית שהינה חלק ממדינות האיחוד האירופאי.

ההטבות להן זכאים אזרחי אוסטריה הינן רבות וכוללות בין היתר אפשרות לחיות ולעבוד במדינה מאוד מתקדמת, עם מערכת חינוך חזקה (הלימודים בחינם) ותנאים סוציאליים מעולים, אפשרות שהייה, לימודים ועבודה בכל אחת ממדינות האיחוד האירופאי. ובנוסף, כניסה ללא ויזה ליותר מ-100 מדינות ברחבי העולם, כולל אוסטרליה, ניו זילנד, קנדה וארה"ב, קבלת סבסוד לפתיחת עסקים, קבלת משכנתא בתנאים טובים לרכישת דירות ושטחים ועם הרבה פחות בירוקרטיה.

אזרחות אוסטרית - גם לילדים
כל מי שניסה להוציא אזרחות פורטוגלית יודע כי ראשית כל עולה הצורך להוציא את האזרחות עבור ההורים ורק לאחר שמקבלים אותה (בתהליך שלוקח מספר שנים) ניתן להוציא אותה עבור הילדים, בתנאי החוק של אותו הזמן. נכון להיום גם מי שכבר נמצא בתהליכים מול משרד הפנים הפורטוגלי ויקבל אזרחות, ילדיו לא יוכלו לעשות זאת בקלות, שכן החוק השתנה משמעותית. הוצאת אזרחות אוסטרית מתנהלת באופן שונה לגמרי ולמעשה ניתן להסדיר אותה בו זמנית לכל הדורות במשפחה.

האם גם בן או בת הזוג זכאים לאזרחות אוסטרית?
במקרה זה המצב מעט יותר מסובך. כאמור, האזרחות האוסטרית עוברת על פי קשר דם כך שאם מקבלים אותה היא אינה ניתנת גם לבן או בת הזוג. במקרה שכזה הם יכולים לזכות באזרחות רק לאחר שהייה ממושכת באוסטריה עם בן או בת הזוג שקיבל את האזרחות. יחד עם זאת, בן זוג של אזרח אוסטרי, בהנחה והוא עובר לגור עם בן הזוג שכבר אוסטרי, לאחת ממדינות האיחוד, יהיה זכאי בהליך פשוט לקבל תושבות קבע - מעמד המקנה לו כמעט את כל הזכויות שניתנות באותה מדינה.

מה עוד כדאי לזכור לפני שמתחילים?

המסמכים הנדרשים עבור הגשת הבקשה - מסמכים אישיים של מגיש הבקשה, כגון תעודת לידה, תעודת נישואים או גירושים, תעודות שינוי שם, תעודת יושר קונסולרית ועוד. המסמכים שאותם יותר קשה להשיג הם אלו הקשורים ועוסקים באדם שחי באוסטריה. בדרך כלל החיפוש נעשה בארכיונים באוסטריה, בתיקי פיצויים ולעיתים קרובות נעשה שימוש בגנאולוגים על מנת לאתר את המסמכים המתאימים.
האם עבר פלילי משפיע על הסיכויים? למעט חריגים מאוד, מי שיש לו עבר פלילי לא יכול לקבל אזרחות אוסטרית. יחד עם זאת, אם התיק נמחק ולא מופיע בתעודת היושר שלכם, אין שום בעיה.
כמה זמן נמשך ההליך? משך הזמן מרגע הגשת הבקשה עד לקבלת האזרחות עומד בממוצע על שנה, כל עוד מבצעים את התהליך באופן נכון, משיגים את המסמכים מהר ומגישים את הבקשה כמו שצריך, מבלי לפספס שום מסמך חשוב. לפי עו"ד וגנר ניתן לקצר את הדרך באמצעות סיוע של משרד עורכי דין שמתמחה בכך, מחזיק בקשרים מול כל הרשויות והמוסדות באוסטריה ועושה את כל העבודה מבחינת השגת המסמכים והבירוקרטיה.
כמה זה עולה? העלויות נקבעות לפי כל מקרה לגופו בהתאם למורכבות השגת המסמכים, מספר המגישים בו זמנית ובהתאם לקצב ההתקדמות בתיק.

לפרטים נוספים ובדיקת זכאות לדרכון אוסטרי הקליקו כאן>>

*פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

צרו איתנו קשר *5988