"תוספת תקציב הביטחון הגדולה זה 30 שנה": בריטניה מפתחת נשק לייזר ואת הטנק הראשון שלה

ראש ממשלת בריטניה הודיע לפני שבועיים על הגדלה משמעותית של תקציב הביטחון במדינה וסימן בבירור את האיום: "רוסיה, איראן וסין עובדות יחד כדי לעצב מחדש את הסדר העולמי" • מלבד ארה"ב, ההוצאות הצפויות יהפכו את בריטניה למדינה שהוציאה הכי הרבה על ביטחון בשנה הנוכחית מבין חברות נאט"ו

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק עם חיילים בברלין. ''ציר של מדינות העובדות כדי לערער דמוקרטיות'' / צילום: Associated Press, HENRY NICHOLLS
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק עם חיילים בברלין. ''ציר של מדינות העובדות כדי לערער דמוקרטיות'' / צילום: Associated Press, HENRY NICHOLLS

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק התייצב בוורשה לפני כשבועיים עם בשורה שהדהדה בנאט"ו כולה: הממלכה המאוחדת, כבר כיום אחד הכוחות הצבאיים החזקים ביותר והשישית מבחינת ההוצאה הצבאית בעולם, הולכת להגדיל משמעותית את תקציב הביטחון שלה. הסיבה העיקרית לכך היא האיום הנשקף ממזרח, מרוסיה. "היום אני מודיע על הגדלת התקציב הגדולה ביותר זה שני עשורים", אמר. בריטניה, פירט, מתכוונת להוציא 2.5% מהתמ"ג שלה על ביטחון. עד כה מטרה זו הייתה כללית, אלא שכעת סונאק הודיע לראשונה כי היא תושג עד 2030.

עסקאות נשק בשווי 2.5 טריליון דולר: העולם נערך למלחמה
טילים ארוכי טווח וצוללות מונעות גרעין: אוסטרליה נערכת לאיום הסיני

את נוף האיומים הנשקף לממלכה המאוחדת תיאר סונאק בבירור. "יש כיום ציר של מדינות אוטוקרטיות כמו רוסיה, איראן וסין, העובדות יחד באופן הולך וגובר כדי לערער דמוקרטיות ולעצב מחדש את הסדר העולמי". כל שלוש המדינות הן איום לצבא הבריטי ולאינטרסים בריטיים שעדיין נמתחים כל הדרך לאסיה.

בשנה החולפת, לפי נתוני ממשלת בריטניה, הוציאה המדינה כ־53 מיליארד ליש"ט (66 מיליארד דולר) על ביטחון. בשנה הבאה התקציב הזה אמור לצמוח ל־57 מיליארד. היא הקדימה להבין את הצורך בהתעצמות צבאית, והחלה בתהליך כבר ב־2020, אז הממשלה השמרנית החליטה על "התוספת הגדולה ביותר זה 30 שנה". זו אמורה להמשיך כעת, כאמור, עם התחייבות להוצאה של 2.5% מהתקציב השנתי עד סוף העשור. אם ב־2021 עמד תקציב הביטחון הבריטי על כ־46 מיליארד ליש"ט, הרי שב־2030 הוא צפוי לעמוד על 87 מיליארד ליש"ט. לכאורה כמעט הכפלה. בפועל, בגלל האינפלציה במדינה, העלייה מתונה יותר, אך עדיין גבוהה.

חיילים בריטים משגרים מזל''ט במהלך תרגיל. יותר מ-10 מיליארד אירו לייצור תחמושת מקומי / צילום: Associated Press, DVIDS
 חיילים בריטים משגרים מזל''ט במהלך תרגיל. יותר מ-10 מיליארד אירו לייצור תחמושת מקומי / צילום: Associated Press, DVIDS

אם בעבר מדינות נאט"ו כיוונו ל־2% מהתמ"ג על הוצאה צבאית, ובריטניה העלתה את הרף עתה ל־2.5%, יש מדינות שכבר מדברות על 3%. דיווחים בארה"ב בימים האחרונים טענו כי דונלד טראמפ מתכנן לדרוש זאת מחברות נאט"ו אם ייבחר שוב לנשיאות (ארה"ב מוציאה כ־3.7%, וישראל כ־5.3% - א"א).

"איומים של עולם מפוצל"

אז על מה בריטניה הולכת להוציא את הכסף? הפרטים נמצאים בתוכנית ממשלתית שפורסמה במקביל להצהרת סונאק לפני כשבועיים, בשם Defending Britain. מלבד הצרכים השוטפים ומה שנראה כמו הגדלת סדר כוחות, בריטניה עובדת על פיתוח נשק לייזר ליירוט מטרות אוויריות בשם DragonFire, כמו גם על מטוס קרב עתידי שיחליף את הטורנדו (עם איטליה ויפן). יותר מ־10 מיליארד אירו יוקצו ל"ייצור תחמושת מקומי" ולצבירת מלאים, אחרי שהמלחמה באוקראינה ובעזה יצרה מחסור המורגש בימים אלה. נוסף על כך, בריטניה הכריזה כי היא עומדת לפתח את הטנק הראשון שנבנה בממלכה המאוחדת זה 20 שנה.

"עלינו להתמודד עם האיומים הכרוכים בעולם מפוצל", קובע הדוח. הבריטים מתגאים כי הדבר יהפוך אותם, במונחים מוחלטים, למדינה שהוציאה הכי הרבה בשנה הנוכחית מבין חברות נאט"ו, מלבד ארה"ב. במקרה הבריטי כדאי לציין כי גם מפלגת הלייבור - שכעת באופוזיציה, אך צפויה להקים את הממשלה אחרי הבחירות שיתקיימו השנה - תומכת במטרה של הוצאת 2.5% מהתמ"ג על ביטחון, כך שהמהלך יציב מבחינה פוליטית.