גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי
ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

"אני רוצה לאתר את האיש שהמציא את הציפרלקס, אני רוצה לומר לו תודה", זה משפט ששמענו מיותר מאדם אחד, וביתר שאת בזמן האחרון. מתחילת המלחמה, חל זינוק של 10%־20% בצריכת נוגדי דיכאון וחרדה על ידי הישראלים, כך שיותר מ־10% מהאוכלוסיה נוטלים את התרופות הללו. קבוצת הציפרלקס היא אחת ממובילות הקטגוריה.

האיש שהם מחפשים להודות לו הוא ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שכונה "האיש בעל מגע הזהב" בפיתוח תרופות נגד דיכאון. בספר "תן להם לאכול פרוזאק" של דיוויד הילי, שסוקר דווקא את הצדדים הבעייתיים של תעשיית התרופות, נכתב כי "בוגסו הביא לשוק לאורך השנים, יותר תרופות מכמעט כל כימאי רפואי בתחום".

לפני ציפרלקס, הוא פיתח את קרובת המשפחה שקדמה לה, ציטלופרם או ציפרמיל. אחרי שתי התרופות הללו, הוא פיתח נוגד דיכאון שלישי של חברת התרופות לונדבק בשם ברינטליקס. היום שתי התרופות הראשונות הן כבר גנריות ומשווקות על ידי מגוון רחב של חברות תרופות, ביניהן טבע הישראלית.

 

בזכות תרופה לשחפת

"התחלתי לעבוד בלונדבק ב־1971", מספר בוגסו בראיון לגלובס. "זו הייתה המשרה הראשונה שלי ככימאי רפואי, והפרויקט הראשון שנתנו לי היה למצוא תרופת SSRI סלקטיבית". את התרופה Citalopram, שממנה צמח הציפרלקס, הוא מצא כבר ב־1972, שנה בלבד אחרי שנקלט בחברה.

הרעיון שניתן לטפל ב"מלנכוליה" באמצעות צריכה של מזון או חומר חיצוני תועד ברפואה כבר בשנת 1599. קובץ השירים "גלולה נגד מלנכוליה" של המשורר והמחזאי הבריטי תומאס ד'אורפיי פורסם במאה ה־17. אופיום, אמפתמינים ואפילו שיח אברהם שימשו כנוגדי דיכאון עד אמצע המאה ה־20.

פריצת הדרך הראשונה של בטיפול המודרני בדיכאון התרחשה כאשר מטופלים בתרופה חדשה נגד שחפת נהנו לפתע ממצב רוח משופר. לקטגוריה ניתן השם Antidepressant (נוגד דיכאון, אשר משמש עד היום להגדרת כל הקטגוריה). התרופות שהופיעו בעקבות זאת בשנות החמישים והשישים, ולמעשה עד היום, היו עתירות תופעות לוואי ולא תמיד יעילות, והייתה להן תחרות מצד תרופות הרגעה שעזרו לשלוט במטופלים מדוכאים או חרדים אבל לא באמת שיפרו את מצבם.

לחברת לונדבק היו אז תרופות מצליחות בקטגוריית נוגדי הדיכאון, אבל בוגסו מודה שהן לא היו ספציפיות מספיק. "באותו זמן, ארביד קרלסון, שזכה בהמשך בפרס נובל על תרומתו לגילוי החשיבות של דופמין במחלת הפרקינסון, הציע שהמוליך העצבי החשוב בטיפול בדיכאון הוא דווקא סרוטונין". בלונדבק ראו את מחקריו של קרלסון ונתנו לבוגסו תרופת מוצא, שהייתה דווקא ספציפית מאוד בעיכוב ספיגת נוירואדרנלין. "הם אמרו לי, תתחיל מכאן, ותהפוך אותה לספציפית לעיכוב ספיגת סרוטונין. בדיעבד, מוזר שהתחלתי ממוצר עם פעילות כל כך שונה ממה שרצינו, אבל אז הייתי צעיר ונלהב מאוד. עשיתי כמה שינויים פה, כמה שינויים שם, וזה עבד". כך פותחה תרופת ה-SSRI הראשונה של חברת לונדבק.

הדיכאון יוצא לאור

קשה להפריז בהשפעה של תרופות ה־SSRI על אופן הטיפול בדיכאון ועל היחס של החברה למחלה. לפני תרופות ה־SSRI, הטיפול התרופתי בדיכאון היה מנת חלקם של החולים הקשים ביותר. דיכאון נחשב מחלת נפש קשה ולא מדוברת. הטיפול התרופתי הנגיש יחסית, מבחינת פרופיל היעילות מול תופעות הלוואי, הרחיב מאוד את אוכלוסיית המטופלים, והוציא את הדיכאון לאור. בהדרגה, גם מקרים קלים יותר החלו להיות מטופלים תרופתית, ובמקביל פחתה משמעותית הסטיגמה סביב הטיפול, כך שעוד מטופלים הרשו לעצמם להיכנס למעגל.

בהמשך התברר שהתרופות הללו מועילות גם בטיפול בחרדה, והתחום עבר כמעט אותה מהפכה שוב. החרדה הפכה לתסמין מוכר של החיים המודרניים, והטיפול התרופתי נעשה מקובל.

"בהנהלה לא האמינו"

פיתחת את התרופה כבר ב־1972, אבל היא הגיעה לשוק ב־1989, כך שפרוזאק של אלי לילי הקדימה אתכם בשנתיים והיא חתומה על המהפכה הראשונה בתחום.
"17 שנים הם לא זמן מאוד ארוך להגיע מהמעבדה לשוק. אלי לילי הייתה חברה הרבה יותר גדולה מאיתנו, עם נוכחות רבה בשוק האמריקאי. זה היה משמעותי מאוד. היו גם סיבות נוספות לעיכוב. היו לנו מנהלים בחברה שחשבו שמוצר סלקטיבי כל כך לא באמת יכול להיות יעיל, במיוחד לאחר שכמה חברות אחרות שניסו לפתח מוצרים דומים נתקלו בקשיים. והיה רגע שבו המוצר כמעט בוטל לגמרי".

 

מדוע?
"באחד הניסויים שערכנו התברר שיש לו רעילות בכלבים. הוא עשה להם פרכוסים. למזלנו, אחד החוקרים הבין מספיק טוב את המנגנון של התרופה, כדי לדעת שזו השפעה ייחודית לכלבים. התרופה מתפרקת אצלם במוח לחומר מסוים, שאצל בני אדם מופיע רק בכמויות קטנות מאוד ואינו מהווה בעיה. אבל היה צריך לגרום להנהלה להאמין בנו מספיק כדי שתאפשר לנו לקחת את הסיכון הדרוש כדי להדגים את זה.

"ככימאי, תמיד רציתי לייצר את המוצר הבא. מה שמתעתע בתחום הזה הוא שהפידבק מהמעבדה הוא סופר מהיר. מתכננים תרופה וכבר למחרת הרוקח מספר לך איך היא השפיעה. זו הרגשה שאין לה אח ורע, מתמכרים לזה. אבל זו השפעה רק בדגימות תאים. עד שהמוצר מגיע לשוק, אפשר כבר לשכוח שהוא קיים".

הפעם המאמץ השתלם, והמוצר הגיע לשוק והצליח מאוד. זה היה יכול להיות סוף הסיפור, וסוף מוצלח מאוד מבחינת לונדבק, אבל הפטנט על התרופה היה קצר, ובוגסו וצוותו קיבלו הוראה לנסות לשפר אותו.

פריצת הדרך הגיעה מההבנה שהמוצר הוא בעצם שני מוצרים. "כל מולקולה יכולה להגיע בשתי גרסאות, שהן כמו תמונות מראה זו של זו, כמו שתי ידיים שהן זהות אבל פונות לכיוונים שונים. אם תניחי אותן זו על גבי זו, הן לא יכסו אחת את השנייה", אומר בוגסו.

אחת המדעניות בצוות, ד"ר קוני סנצ'ז (ראו מסגרת), זיהתה בעכברים, כמעט במקרה, כי לשתי התצורות של המולקולה אין אותה פעולה. "זו הייתה הפתעה, כי אלי לילי עשו ניסוי דומה בפרוזאק, ושם שתי התצורות היו יעילות ובטוחות בדיוק באותה מידה". נדרשו עוד שמונה שנים תמימות להבין כיצד אפשר להפריד בין המוקולות.

"התברר שבין שתי המולקולות, תצורת ה־S ותצורת ה־R, רק תצורת ה־S היא היעילה, ויותר מכך, תצורת ה־R רק מפריעה. על ידי שימוש בתצורת ה־S, אפשר היה להוריד את המינון של התרופה דרמטית, ועדיין הייתה לה אותה יעילות. ואם בהתחלה החברה לא התעניינה בזה, כי היא אמרה - מילא, נצליח להוריד את המינון בחצי, אז בעצם ראינו שהשיפור הוא משמעותי הרבה יותר, ותורם בזכות זאת גם לפרופיל תופעות לוואי הרבה יותר נוח, וגם לפעולה מהירה יותר של המוצר".

בהמשך התגלה עוד הבדל בין ציפרלקס לקודמיו בשוק. "התברר שהוא מתחבר אל התאים בשני מקומות - באחד הוא מכניס את התרופה ובשני הוא לא נותן לה לצאת. כשאנחנו טענו שעל פי המנגנון הביולוגי נראה שזה קורה, לא האמינו לנו. אבל אחר כך התרופה צולמה על גבי התאים באמצעות קריסטלוגרפיה גבישית, וראינו שמה שחשבנו הוא בדיוק מה שמתרחש", ומכאן גם כנראה האפקטיביות הגבוהה יותר של תצורת ה־S.

לונדבק חתמה על הסכם שיווק למוצר עם חברת פורסט האמריקאית, והיתר היסטוריה. התרופה אושרה לשימוש ב־2002, ועד היום מחזיקה ציפרלקס והגרסאות הגנריות שלה כ־10% מהשוק האמריקאי, בתחרות ראש בראש עם זולפוט של פייזר והגרסאות הגנריות שלה.

"מוצר של פעם בחיים"

ציפרלקס לא הייתה המילה האחרונה של בוגוסו. "אני אולי דווקא הכי גאה במוצר הבא שלי, ברנטיליקס (Vortioxetine). המוצר הזה פועל על שישה סוגים שונים של רצפטורים לסרוטונין. אי אפשר לייצר עוד מוצר כזה, שיפעל על כל כך הרבה סוגי רצפטורים ודווקא אלה שבהם אנחנו מעוניינים. מוצר של פעם בחיים".

ברנטיליקס כרגע פחות נמכר מציפרלקס, גם כי אינו גנרי וגם כי הוא מועד יותר לגרום לבחילות ושיעור קצת יותר נמוך מהמטופלים משתפרים בעזרתו. אבל יש לו יתרון לא מבוטל - הוא פוגע פחות בחשק המיני מאשר תרופות ה־SSRI, ואלה חדשות טובות למי שמסוגל לקיים יחסים כשיש לו בחילה. "יש גם עדויות לכך שהמוצר הזה הוא בעל השפעה חיובית על היכולות הקוגניטיביות, שעלולות להיות מושפעות גם הן מהדיכאון", אומר בוגסו.

למרות ההצלחה, בוגסו אומר שיש עוד הרבה מה לעשות בשוק הדיכאון. "יש כמה בעיות לנוגדי דיכאון", הוא אומר, ולא מתכוון לירידה בחשק המיני שהיא אחת התלונות הקבועות של המטופלים.

"הבעיה העיקרית היא משך הזמן הארוך שנדרש כדי שהתרופה תתחיל לעבוד. בתרופות שלפני ציפרלקס נדרשו 6־8 שבועות. אנחנו קיצרנו את התקופה, אבל עדיין זמן ההמתנה מאוד בעייתי לאנשים שחייבים את התרופה עכשיו.

"סוגיה נוספת, בעצם חמורה יותר, היא קבוצה גדולה מאוד של אנשים, ששום תרופה לא מתאימה להם. מדובר בכמות גדולה מאוד של אנשים, כ־2.8 מיליון איש בארה"ב לבדה (שהם כמעט אחוז מהאוכלוסייה). אנשים אלה מנסים שלוש תרופות, מקווים כל פעם מחדש ובסופו של דבר חוזרים לאותו המצב.

"כולנו בתעשיית התרופות נגד דיכאון עבדנו על זה, יומם ולילה, אבל הבעיה היא שאנחנו לא יודעים מהו המנגנון הביולוגי של הדיכאון. לכן רוב החברות היום לא עובדות על הבעיה הזו. בעצם החזרנו את הכדור לאקדמיה, מתוך המחשבה שנוכל לחזור לפתח תרופות כשנבין טוב יותר את מנגנון המחלה".

קצה חוט מהפסיכדליה

בינתיים קרה משהו מעניין בשוק: הפסיכדליה. "הקטמין, שלמיטב הבנתנו גם מעכב סרוטונין במנגנון פעילותו, התברר כבעל השפעה כמעט מיידית על דיכאון. הבעיה היא שמדובר בחומר בעל השפעות פסיכוטיות, אבל הנה יש לנו קצה חוט, וברור לי שכל החברות מנסות לפתח מוצרים שקשורים למולקולה הזו. לא ידוע לי שמישהו מתקדם מאוד בכיוון הזה עדיין.

"פסילוסיבין, גם הוא מולקולה מעניינת, די פשוטה, דומה לסרוטונין. גם הוא גורם לתגובה מיידית, והוא עוד יותר פסיכוטי. מנסים אותו במינונים מאוד נמוכים. בגלל האפקט הפסיכוטי ובגלל בעיות פטנט, כאן יפותחו כנראה מולקולות אחרות, בהשראת החומר הטבעי. אנחנו מקווים שפסילוסיבין ישפיע גם על ה-30% שלא מגיבים לטיפול, אבל אין עדיין הוכחות ברורות לכך. שתי ההתפתחויות הללו חיוביות ומשמחות ביותר".

אחרי כל כך הרבה שנים שבילית בניסיון להבין את המוח של אנשים עם דיכאון, מה דעתך על סוגיית ההשפעה של התורשה והסביבה על התפתחות דיכאון?
"אני די בטוח שמתח נפשי יכול לגרום חוסר איזון במוח שמוביל לתהליכים שאנחנו מתערבים בהם. לצערי אני לא מכיר אף אחד שיודע להסביר במדויק את המנגנון שבו זה קורה, או מדוע אצל אדם אחד הביטוי הוא בדיכאון שאפשר לטפל בו תרופתית ואצל אחר הדיכאון עמיד. יש עוד על מה לעבוד".

נוגדי הדיכאון זכו גם לביקורת. הטענה היא שרושמים אותם במקום טיפולים אחרים, רגשיים יותר, תובעניים יותר בכוח אדם אבל אפקטיביים יותר בטווח הרחוק וללא תופעות לוואי, או אפילו במקום שיפור החברה כך שפחות אנשים יהיו בדיכאון.
"לפעמים אנשים תוקפים אותי, כועסים על התלות של החברה בנוגדי הדיכאון, או על תופעות הלוואי. אחרים אומרים שהתרופות הצילו את חייהם, ואז אני יכול רק להצטער על כך שזה לא עובד עבור כולם. יש כימאים שמפתחים מוצרים יפים שלא מגיעים לשוק, ולא זוכים לפידבק מהציבור לאורך כל הקריירה שלהם. לי היה מזל".

עוד כתבות

צילום: רויטרס

מה הכי מפחיד: גבר זר, דוב או סטטיסטיקה

בשבועות האחרונים צצה ברשתות החברתיות שאלה שעוררה דיונים סוערים: במי תעדיפו להיתקל ביער, דוב או גבר זר? ניסינו לענות בעזרת נתוני אמת, וגילינו שמה שמפחיד באמת זה סטטיסטיקה ● הדרך שלנו להעריך סיכונים רצופה הטיות. האם נוכל להשתפר?

אדי ודר בהופעה. העיד בפני הקונגרס נגד טיקטמאסטר - וחזר לעבוד איתה / צילום: Reuters, Mario Anzuoni

כולם שונאים את טיקטמאסטר, אבל האם זה מונופול שכדאי לפרק?

משרד המשפטים האמריקאי הגיש תביעת הגבלים עסקיים נגד לייב ניישן והחברה הבת שלה טיקטמאסטר, שיצרו יחד מפלצת שלא מאפשרת לתחרות להתרומם ● לא ברור מה זה יעשה למחירי הכרטיסים, אבל בענף המשלב פוליטיקה, הון, בידור ופשע, אין ספק שזהו צעד משמעותי

מרצדס GLC300 קופה פלאג־אין / צילום: יח''צ

ביותר מחצי מיליון שקל: מרצדס קופה שגם מתחברת לשקע

גרסת הפלאג־אין של מרצדס GLC קופה 2024 היא גדולה, מאובזרת ונוטפת סטטוס ● היא תעניק לבעליה פטור די יעיל מביקור בתחנת הדלק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; דוניץ עולה בכ-4%, קמטק יורדת ב-6%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.7% ות"א 90 עולה בשיעור דומה ● בבורסה מזהים שמשקיעי חוץ המשיכו לצמצם החזקות במניות מקומיות ● בבורסה בת"א יפורסמו דוחות חברת הנדל"ן קבוצת אשטרום ורשת גולף ● בפוריה פיננסים מעריכים כי השקעה במדד S&P 500 עלולה להיות מסוכנת ● פעילים ניהול תיקים: מתרחק המועד להפחתת ריבית בישראל ובארה"ב

ישראל הפכה ליעד פורה עבור עברייני סייבר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

ממשרד עורכי הדין ועד אתר מדלן: למה יש כל כך הרבה מתקפות סייבר?

יותר יותר תקיפות סייבר דווחו בישראל בחודשים האחרונים על רקע המלחמה, כאשר האחרונות היכו השבוע בפירמת עוה"ד גולדפרב גרוס זליגמן ובאתר הנדל"ן מדלן ● במערך הסייבר הלאומי טוענים כי הם "מזהים עצימות גבוהה ומיקוד טוב מבעבר" מצד התוקפים, אך נראה כי חברות רבות נותרות אדישות למצב ● וגם: כך המידע האישי שלכם נתון בסכנה

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

בוקר של אזעקות בלתי פוסקות: שני כטב"מים חדרו מלבנון והתפוצצו באזור קצרין

קבינט המלחמה יתכנס הערב • אזעקות הופעלו באצבע הגליל ובצפון הגולן • נזק רב כתוצאה מהפגיעה הישירה בבסיס בקריית שמונה, לא היו נפגעים • בפעם הרביעית מתחילת המלחמה: חיזבאללה הפיל כטב"ם של צה"ל בדרום לבנון • עדכונים בולטים 

הנשיא ביידן / צילום: Associated Press, Alex Brandon

ביידן: הצגנו 'הצעה מקיפה' להפסקת אש - בתמורה לשחרור כל החטופים

דיווח: נתניהו הוזמן רשמית לנאום בקונגרס ● צה"ל חשף והשמיד תשתיות תת-קרקע בציר פילדלפי ● הותר לפרסום: שני לוחמים נפלו בקרבות בצפון הרצועה ובדרומה ● בנוסף, קצין לוחם מסיירת גבעתי נפצע קשה ● צה"ל והשב"כ עצרו 27 מאכווני טרור מ"מטה הגדה" מאז תחילת המלחמה ● עדכונים בולטים

ג'יימי דיימון / צילומים: AP, Ludovic Marin ו־Shutterstock

המלך של וול סטריט: בדרכו החוצה מצמרת הבנקאות, ג'יימי דיימון זורק כמה נבואות זעם

העומד בראשו של ג'יי.פי מורגן, שהפך הודות לניווטו לבנק האמריקאי המוביל בשווי שוק ונכסים, ידוע גם כרואה השחורות של הענף ● פעם אחר פעם הוא מזהיר מפני אינפלציה גבוהה, מיתון עולמי ואיומים גיאו–פוליטיים, וזוכה לאוזן קשבת מהמנהיגים הבכירים ביותר ● כעת הוא רומז שהפרישה שלו תהיה מוקדמת מהצפוי, ומספק עוד תחזית שחורה לקינוח: "היערכו לתרחיש הגרוע ביותר"

הדיון בבג''ץ על חוק הגיוס, הבוקר (א') / צילום: עמית שאבי, פול ידיעות אחרונות

הממשלה מתנגדת לגיוס 3,000 חרדים; השופט סולברג: "זה צעד בסיסי ומינימלי"

העותרים דורשים מבג"ץ להורות על תחילת גיוס מיידי ושוויוני של החרדים ● בפברואר, התקיים דיון ראשון בעתירות, בו הבהירו השופטים כי אין מקור חוקי להמשך פטור גורף בהיעדר חקיקה ● מהן טענות העותרים, מהו המתווה שמקדם נתניהו, ומדוע הממשלה מיוצגת ע"י עו"ד פרטי? ● עדכונים שוטפים

דונלד טראמפ / צילום: ap

דרמה בארה"ב: טראמפ הורשע בפרשת דמי השתיקה לסטורמי דניאלס

טראמפ הואשם בקשירת קשר להפר את חוקי הבחירות בעקבות זיוף מסמכים והעלמת עובדות על תשלום דמי השתיקה לכוכבת הפורנו ● גזר הדין יינתן באמצע חודש יולי והעונש על עבירה כזאת כרוך בדרך כלל במאסר, אך הוא לא מונע ממנו להתמודד בבחירות לנשיאות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Rajesh Kumar Singh)

53 מעלות בצל בדלהי ומוסקבה נכנסת לטווח האש של טילים אוקראיניים

איך אפשר לחיות בעיר אחת עם 20 מיליון איש כשהטמפרטורה מגיעה ל–53 מעלות ● האומנם אוקראינה תורשה לירות טילים אמריקאיים על מוסקבה ● רק הרשעה תעצור את טראמפ ● משחק מסוכן במצרים: הרודן מייקר את הלחם ● מה שולחת צפון קוריאה בבלונים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

בני שגיא, מהשבוע הבא נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע / איור: גיל ג'יבלי

צעיר, על אופנוע עם לשכה במרתף: למה כולם מדברים על נשיא ביהמ"ש החדש בבאר שבע?

בני שגיא, מהשבוע הבא נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע, מצליח פעם אחר פעם להביא להסדרי טיעון ולחסוך למדינה מיליונים, בזכות טיפול מהיר ויכולת להביא את הצדדים להסכמות ● מבקריו חושבים שהוא לפעמים לוחץ מדי, והכרעות מתוקשרות שלו שונו לאחר ערעור ● עכשיו שגיא, שידהר כל הדרך לבאר שבע על אופנוע כבד, יצטרך ללמוד את החוקים של הדרום

שלטי הנחה לרכישת דירות חדשות בתל אביב / צילום: דרור מרמור

התרגילים והסיכונים: "אנשים לא קונים דירה, אלא אופציה על דירה"

בשנה האחרונה יזמיות הנדל"ן מציפות את השוק במבצעים נוסח "קנו עכשיו ושלמו עם קבלת המפתח" ● כך, הן יכולות לרשום מכירות גבוהות על הנייר, כאילו הריבית הגבוהה לא מצננת את השוק ● אבל בפועל, תזרים המזומנים של חברות הנדל"ן צונח ומומחים מזהירים מפני מפולת שתוביל לקריסת חברות קטנות

עמנואל מקרון, נשיא צרפת / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes

בעקבות הפעולה ברפיח: צרפת הרחיקה את ישראל מתערוכת נשק יוקרתית

במשרד ההגנה הצרפתי מציינים כי האיסור על השתתפות ישראל בתערוכה הביטחונית היוקרתית יורוסאטורי, נובע מסירובה של ישראל להפסקת הלחימה ברפיח ● כ-74 חברות ישראליות נרשמו לתערוכה הצרפתית - כאשר עשר מתוכן היו מיועדות להציג אמצעי לחימה

הישראלים שחוזרים, דווקא עכשיו / צילום: Shutterstock

‎"לא רוצה להגיע למצב שבו אני מרגיש מצורע": הישראלים שקיבלו החלטה גורלית דווקא עכשיו

רייזי עוזבת ג'וב חלומות בקנדה כדי לגדל את ילדיה בארץ, יניב מרגיש שאף אחד ברחוב שלו בלונדון כבר לא מבין אותו, את רם הכריעה העוינות מצד הסובבים אותו בסיליקון ואלי, ובינה ששבה ארצה אחרי עשור בצרפת בטוחה: "לכל מדינה יש את הבעיות שלה" ● אל מול הקולות שבטוחים שזה בדיוק הזמן להגר, יש מי שהחליטו לחזור לישראל

בני גנץ, יו''ר המחנה הממלכתי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ בתגובה לנאום ביידן: "מחויבים לקידום המתווה, לכנס בהקדם את קבינט המלחמה"

נזק רב כתוצאה מהפגיעה הישירה בקריית שמונה, לא היו נפגעים • בפעם הרביעית מתחילת המלחמה: חיזבאללה הפיל כטב"ם של צה"ל בדרום לבנון • צה"ל הטיל כרוזים בצפון רצועת עזה וקרא לתושבי בית חאנון להתפנות מבתיהם • לשכת ראש הממשלה בהבהרה נוספת להצעת ביידן: "נון-סטרטר" • נמשכת פעילות כוחות צה"ל בדרום ובמרכז רצועת עזה • עדכונים בולטים

קלאודיה שיינבאום, המועמדת המובילה לנשיאות מקסיקו / צילום: Reuters, Raquel Cunha

מקסיקו בדרך לבחור בנשיאה אישה לראשונה בתולדותיה. ומה בישראל?

במרוץ לנשיאות מקסיקו מובילות שתי נשים, שאחת מהן תיבחר לנשיאתה הראשונה ● המדינה עברה בשנים האחרונות דרך ארוכה וחשובה בקידום שוויון מגדרי, ובין היתר, העבירה חוק לפיו 50% מהמועמדים בבחירות תהיינה נשים ● מספר חברות הכנסת בישראל עומד על 25% בלבד, ואם לא יהיה שינוי, הוא רק יירד

מגדלי לנדמרק / הדמיה: 3d Vision

השוכרת החדשה בלנדמרק: חברת הסייבר שתיקח 6 קומות בבניין

קייטו נטוורקס תעזוב את משרדיה במגדל עזריאלי שרונה ותעבור למגדל לנדמרק במתחם שרונה ● החברה תשכיר כ-17,000 מ"ר המשתרעים על פני 6 קומות בהסכם שהיקפו מוערך בתעשייה בכ-200 מיליון שקל לתקופה של חמש שנים

יו''ר ספיר קורפ, אלכס ספיר / צילום: יח''צ

מיליארדר בצרות: חברת הנדל"ן מת"א שמקדמת הסדר חוב

אלכס ספיר בעל השליטה בספיר קורפ פותח במגעים להסדר חוב מול מחזיקי שתי סדרות האג"ח בתל אביב ● הסיבה: החברה חוששת שלא תספיק למכור את המלון שלה במנהטן בזמן כדי לשלם את התשלום הקרוב ביולי

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נתוני אתרי הבנייה וגניבות הרכב מבהירים: שינוי הקונספציה הוא רק כסת"ח

מאז 7 באוקטובר ישראל אוסרת על כניסת פועלים פלסטינים לישראל, למעט חריגים בודדים. בשטח, 85% מאתרי הבנייה עבדו באפריל באופן מלא או חלקי, וגניבות המכוניות זינקו ב–35% ברבעון ● נתוני השב"חים מחודש מאי מבהילים, ובעיקר מוכיחים שמוכרים לנו שינוי שאיננו